Pitipä taas kerran lähteä kouluun autolla. Ulkona on nätti sää, aurinko paistaa ja pakkasta -25°C. Avaan normaalisti ovet kaukosäädöllä ja juuri kun olen avaamassa peräluukkua, että saan repun sinne niin hälytin alkaa huutamaan. Suljen hälyttimen ja nappaan lämmittimen johdon irti. Sitten lämpöiseen autoon ja pieni jännitys momentti lähteekö nakkikattila käyntiin vai saako olla kotona ja hienostihan se lähti. Auto käy noin viisi sekuntia ja sitten se sammuu. Yritän käynnistää sitä uudestaan ja sahata sitä käyntiin vähän aikaa, mutta se pysyy hiljaa paikallaan.
Sammutan kaikki sähkölaitteet autosta ja yritän uudestaan starttausta moottorista kuuluu sama rapina. Laitan sitten ovet lukkoon noin viideksi minuutiksi ja avaan ne taas, ja sitten taas jännitys kasvaa starttaako auto vai jäänkö päiväksi kotiin. Sitten auto starttaa mystisesti ja pääsen kouluun. Parkkeeraan koulussa auton paikkaan jossa saan tarvittaessa virtaa ystävältäni, jos autoni ei starttaakkaan koulussa ja suljen ovet.
Muutaman tunnin päästä koulu sitten loppuukin ja lähden sieltä. Autoni starttaa kuin ihmeen kaupalla kerrasta ja todella nätisti, pienen savupilven saattelemana, kuten tavallista. Lähden ajelemaan kotia kohti. Alan kiinnittää huomiota, että monet vastaan tulijat vilauttelevat pitkiä valojaan minulle ja yrittävät sokaista minua. Seuraavaksi huomaan että autoni ikkunoista ei näy autoni valokeiloja, kuten muissa autoissa. Katson valokytkimen ja huomaan, että valojen pitäisi olla päällä sen mukaan. Kokeilen sammuttaa valot ja laittaa ne uudestaan päälle, sitten kuuluu räpsähdys ja mittarivalot pimenevät ja ulkona alkaa olemaan täysin pimeää, mutta onneksi loppumatka on hyvin valaistua tietä.
Seuraavaksi ajan lähimmälle seisahdus paikalle ja kokeilen valoja ja havaitsen, että vain auton parkit toimivat, ajovalot sumuvalot ja pitkät pysyvät mykkinä mittari valoja unohtamatta. Pitäisi ajaa vielä 30 kilometriä, että pääsisi kotiin asti, mutta olisi kiva tietää vähän kuinka kovaa ajan, kun koko matka on täynnä valvonta kameroilla. Sitten muistan iPuhelimen ja onneksi olin ladannut siihen pari viikkoa aiemmin HUD-nopeus mittarin, eli nopeusmittarin joka projisoi nopeuden tuulilasiin. Teippaan puhelimen koelautaan, että se pysyy matkassa mukana edes jotenkin. Ja sitten autossa on über hieno nopeusmittari ja matkaa voi taas jatkaa. Kotimatkalla noin 15 autoa väläyttää pitkiä merkkinä siitä, ettei minulla pala autossa valot.
Kotona testaan sulakkeiden vaihtoa ja ne palauttavat mittarivalot hetkeksi, mutta palavat saman tien kuin valojen kytkimeen koskee. Pienen tutkimuksen jälkeen huomaan, että valokatkaisija on hiiltynyt ja valot eivät toimi siksi. Kun muistelee vähän ajassa taaksepäin niin muistan hastaneeni pienen palaneen piirilevyn käryn parikertaa aikaisemmalla viikolla ja kytkin on mennyt siinä rikki.
Sitten vain yhteyden ottoa huoltoliikkeeseen ja sieltä tulee lappua, jonka mukaan pieni muovinen valokatkaisija maksaa 200 euroa. Sitten valot korjataan purkka virityksellä ja leikitään, että ne toimivat. Auton hajoaminen johtuu luultavasti siitä etten haukkunut sitä pystyyn edellisenä päivänä kuten yleensä. Mitä enemmän Volvo V40:stä haukkuu sitä varmemmin se toimii.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti